OUR BLOG

25 aug 2016
Pieptalk, speel je eigenspel nerdy adult man riding a small bicycle against city background

Speel je eigen spel

Hoe toonaangevende merken hun successen hebben geboekt krijgt een relatief kleine groep managers binnen organisaties voor elkaar.

Apple, Nike en Google zijn goede voorbeelden en succesverhalen met betrekking tot het opzetten en uitbouwen van waarde gestuurde organisaties die hun eigen spel spelen en winnen. Gezien hun positie in onze huidige wereld lijkt dit een open deur en voor vele MKB bedrijven niet te realiseren. Niets is minder waar…

 

Hoe deze toonaangevende merken hun successen hebben geboekt krijgt verder een relatief kleine groep managers binnen organisaties overal ter wereld voor elkaar, waar de meeste van hun concurrenten dat niet lukt. Zij inspireren en binden medewerkers en trekken mensen aan waar anderen falen. Het merk DNA wordt ingezet. Was dit vroeger vooral bedoeld om klanten te binden, tegenwoordig wordt het ook als instrument ingezet om medewerkers te motiveren en de effectiviteit van de bedrijfsprocessen te optimaliseren. Als medewerkers het merk omarmen en de waarden van het merk doorvoeren en dit laten zien in hun dagelijks werk, kan dat een enorme impuls geven aan de mogelijkheden om de ambities van dit bedrijf te helpen realiseren.

 

Verandering moet…

Alles is aan verandering onderhevig. Vele externe omgevingsfactoren op maatschappelijk, economisch en technologisch gebied beïnvloeden onze markt en onze organisatie. Hierdoor zijn ambitieuze vraagstukken zoals het verhogen van de betrokkenheid en motivatie, het verder optimaliseren van processen, het verhogen van de productiviteit, het verbeteren van de kwaliteit, binnen zowel profit – als non profit organisaties aan de orde van de dag.

 

Alleen maar controleren, focussen en managen op basis van cijfers is niet langer toereikend. Mensen kunnen daarnaast niet alleen worden gezien als productie factoren. Dit werkte wellicht nog in de jaren zeventig maar zijn nu belangrijke obstakels om in deze tijd te groeien naar een volgend niveau.

 

Ondernemingen die in deze tijd, waarin een nieuwe economie ontstaan is, boven gemiddeld presteren zijn ondernemingen met een sterk ontwikkeld waardensysteem en een duidelijke identiteit / merk DNA (een serie unieke culturele eigenschappen), die alles en iedereen in deze organisaties sturen. De feitelijke rol van het management bestaat daarbij primair uit het managen van de waarden van de organisatie. Zij geven het goede voorbeeld in woord en daad en zorgen voor een verschuiving van een rationele naar een meer mensgerichte benadering.

 

Ambities waarmaken

Veel ondernemingen zijn teveel ingesteld op sec concurrentie. Het gevaar hiervan is dat veel ondernemingen zich richten op beheer of vervallen in een prijsconcurrentie. Beter is het om de aandacht te richten op het creëren en toevoegen van waarden voor de verschillende belanghebbende te weten klanten, leveranciers, onderaannemers, aandeelhouders en andere belanghebbenden. Natuurlijk is prijsconcurrentie één aspect van de basis voor overleven. Echter vereist het realiseren van een ambitie, in deze nieuwe economie, meer dan ‘samen iets nastreven’ door deel te nemen aan dezelfde wedstrijd. Namelijk ‘groeien en een bijdrage leveren’ op basis van intrinsieke motivatoren en door een eigen spel te spelen.

mm

perry

Wij geloven in een dienstverlening die inspireert, kansen creëert en een bijdrage levert aan groei. Groei van organisaties door het realiseren van commerciële doelstellingen en professionele groei van medewerkers met betrekking tot het denken en handelen vanuit marketing. Wij zien marketing als hoofdzaak. Een gebrek aan een integrale marketingbenadering veroorzaakt kopzorgen.

Write a Reply or Comment